دوره آموزشي روش شناسي و روشمندي در كسب و كار
منظور از روش تحقیق در کسبوکار شامل دو موضوع است:
- یکم- استفاده از اصول روششناسی در حل یک مسأله یا کشف یک واقعیت یا تدوین یک مدل
- دوم- استفاده از فنون مختلف کار گروهی، تصمیمگیری گروهی، تدوین محتوا و مفاهیم،اعتارسنجی نظریه، اولویتبندی روشمند، گروهبندی روشمند و ….
شاید به جرأت بتوان گفت که درصد بسیار بالایی از مدیران و کارشناسان از این روشها فقط در پایاننامه تحصیلی آن هم به اجبار استفاده کردهاند. در بطن کسبوکارها و سازمانها متأسفانه شاهد جلسات فراوان، بحث و جدال لفظی، تصمیمگیری نهایی به صورت دستوری یا الزامی به سبب عجله یا اتلاف وقت به سبب عدم پذیرش جمعی هستیم. حال این که با کمی آرامش و تمرکز میتوان از روشهای هوشمندانهای استفاده نمود که باعث نظم ذهن جمعی و همچنین نظم ذهن شخصی میشود و تصمیمسازی و تصمیمگیری بسیار آسان میشود.
قدرت چانهزنی ضعیف در مواردی که امری درست است به سبب عدم استفاده از روششناسی و روش مناسب باعث تصمیمگیریهای فاقد اثربخشی و کارایی لازم میشود. قدرت چانهزنی خود یک مبحث بسیار پیچیده و مهم است که شاید کمتر به آن توجه میشود که خودش دوره جداگانهای لازم دارد.
«توسعه پایدار»، «موفقیت با بهرهوری» و «بهبود مستمر» بدون روشمند و نظم فکری و استدلالی ممکن نیست. از این رو باید مفاهیم و فنون مورد نیاز را بلد باشیم:
- تعاریف روش و روششناسی (Method and Methodology Definitions)
- تفاوت روش با روششناسی (Comparison between Method and Methodology)
- اهمیت روش (The importance of the Method)
- شرح ارتباط روش با مدل (Relationship between Model and Method)
- چه زمانی به روش نیازداریم و چه زمانی به روششناسی
- فرایند روششناسی (Methodology Process)
- انواع روشها از منظر ماهیت استدلال و پشتوانه اعتباری و اطلاعاتی
- انواع فنون و تکنیکها
- مروری بر روشهای تصمیمگیری
- مروری بر روشهای اعتبارسنجی
- مروری بر روشهای مفهومسازی و تدوین نظریه
- مروری بر روشهای اولویتبندی
- جایگاه روشمندی و روششناسی در مدیریت سازمان
- اهمیت روشمندی در قدرت چانهزنی (Effectiveness of methodic Practice on Bargaining Power)
- روششناسی و مدیریت کیفیت (Quality and Methodology)
- روششناسی و مدیریت راهبردی و تغییر (Strategy, Change and Methodology)
- روششناسی و بلوغ(Maturity and Methodology)