دوره آموزشي مديريت كيفيت
کیفیت از جمله واژگانی است که بسیار به کار برده میشود و شاید خیلی کم کاربردی شود!!!
دیدهای جزئی و ساده به مفهوم کیفیت، دشمن کیفیت و مدیریت کیفیت هستند.
کیفیت نماد توسعه است. اگر بینش و منش مملکتداران و مدیران در خصوص مفهوم کیفیت عمیق و صحیح نباشد، قطعاً نه تنها هزینههای گزافی بابت اشتباهات و دوبارهکاریها و ندانمکاریها پرداخت میشود بلکه رضایتمندی و خشنودی عمومی بدون آنکه محسوس باشد دلیلش چیست روز به روز کمتر میشود.
کیفیت، روح کسبوکار است. کسبوکار اگر بدون کیفیت تداوم یابد، مطمئناً جامعه، مردمان و مشتریان، محسوس یا نامحسوس، صدمات و آسیبهایی را تجربه میکنند و عملاً به صورت زنجیرهای کیفیت سایر محصولات و خدمات وابسته به آن کسبوکار کاهش مییابد و نهایتاً شاهد یک جامعه بیکیفیت خواهیم بود. در چنین جامعهای نامطلوبیت و نارضایتی افزایش مییابد و تقلب به صورت سازمان یافته در زنجیره تأمین کالا و خدمات صورت واقعیت مییابد. تحقق کیفیت و ارتقای کیفی محصولات و خدمات وظیفه همه ما است و باید به عنوان یک اصل آن را بپذیریم. در این راستا درک واقعی مفهوم کیفیت بسیار مهم است به خصوص برای مدیران، مشاوران و کارشناسان. تعاریف کلاسیک کیفیت و ظاهری دیدن آن دردی از ما دوا نخواهد کرد و از همین رو است نظام مدیریت کیفیت که iSO 9001 نماد آن است برای بسیاری از ما نه تنها معمولی، بلکه پیش پا افتاده محسوب میشود و صرفاْ محدود به مستندسازی شده است (البته مستندسازی درست زیرساخت کیفیت است). کیفیت درون تفکر، طرز تلقی، فرهنگ ذهنی و رفتاری و در نوع تربیت ما نهفته است و اگر نتوانیم کیفیت را به معنی واقعی کلمه درک کنیم، بدیهی است شاهد کیفیت مطلوب و مناسب در محصولات و خدمات خود نخواهیم بود.
- توجه: دراین کارگاه دوره آموزشی امکان تعیین سطح میزان سواد کیفیت هر فرد وجود دارد.
- همچنین برای یک سازمان یا بخشی از سازمان این امکان هست کخ سنجش سطح بلوغ کیفی و تهیه پروفایل مرتیط انجام شود.
سرفصل موضوعات کارگاه
- درك مفهوم كيفيت و بررسي ابعاد مختلف آن
- اهميت مديريت كيفيت در مسائل سازماني و جایگاه آن در نظام مدیریت
- مفهوم عمومی و خاص خدمتگرايي
- مفهوم عرفی و تخصصی مشتري محوري
- درك فرايندگرايي از ديدگاه مديريت كيفيت
- درك مديريت كيفيت جامع و فلسفه بهبود سازمان بر اساس آن
- استاندارد مديريت كيفيت و چگونگي بهرهمند شدن از آن
- معرفي الگوهاي مختلف مديريت كيفيت و تعالي سازماني
- برندینگ و کیفیت
- کیفیت و تداوم کسبوکار
- مفهوم کیفیت و تعریف تحلیلی آن
- تفاوت و ارتباط کیفیت با بهرهوری ( Quality vs Productivity)
- تفاوت و ارتباط مدیریت کیفیت با مدیریت عملکرد (Qulaity Management vs Performance Management)
- مفاهیم پایه مدیریت کیفیت (Basic Concepts of QM)
- شرح اصول نظام مدیریت کیفیت (Quality Management System Priciples)
- شرح نظریه سهگانه کیفیت: مدیریت کیفیت جامع (TQM: Total Quality Management)، بهبود مستمر (CI: Continous Improvement) و مدیریت فرایند (Process Management)
- ارتباط کیفیت با بلوغ (Quality vs Maturity)
- فرهنگ کیفیت (Quality Culture or Qualified Culture)
- روش موفقیت در طراحی، عملیاتیسازی و نهادینهسازی نظام مدیریت کیفیت (Success in the design, operationalization and institutionalization of QMS