كارگاه فلسفه،مباني و روشهاي شناخت و تحليل خود
زمینه و مبنای اصلی موفقیت پایدار، متعادل و متوازن استفاده بهینه از ویژگیهای درونی و استعدادهای نهفته است. بر این اساس باید ویژگیهای درونی خودمان را بشناسیم و متناسب با ماهیت خودمان رفتار خودمان را تحلیل کنیم و سپس بتوانیم نقاط ضعف خود را بیابیم و آنگاه برای توسعه و ترقی خود اقدام اثربخش انجام دهیم. در این دوره مبنای اصلی شناخت خویشتن بر اساس شناخت الگوهای ذهنی ذاتی معرفی شده و با کمک ابزارهای پرسشنامه و تحلیلی خودشناسی اولیه انجام شده و سپس گزارش اختصاصی هر نفر به عنوان راهنمای اولیه تهیه و تحویل میشود. این دوره آموزشی به روش سیستماتیک و قابل تداوم برای توسعه شخصی، حرفهای و اجتماعی برای همه افراد پیشنهاد میشود و مفید است. همان گونه که آموزش زبان انگلیسی یا مهارت حضور در فضای اینترنت به میزان حداقل برای همه مورد نیاز است. هر شخصی حسب خصوصیات ذاتی و بر اساس نوع تربیت و رشد خود دارای خصوصیات رفتاری در ارتباط با دیگران است که بر کلیهی شئون زندگی او به خصوص محیط شغلی و بستر حرفهای اثرگذار است و از این رو مدلهای تحلیلی برای شناخت الگو و شاکله رفتاری افراد طراحی شده است تا هر فرد بتواند مدل خود را شناخته و بر اساس نقاط قوت و ضعف خود را دریابد و در جهت ارتقای الگوی رفتاری و ارتباطی خود اقدام نماید. از سویی هر فرد، بر اساس الگوی رفتاری و ارتباطی خود برای یک شغل یا یک رستهی کاری مناسب است که این تناسب نیز در این دوره بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. مدیران برای تنظیم روابط کاری خود، هر شخص برای تعیین جایگاه بهینه خود در یک گروه کاری یا اجتماعی و همچنین برای توسعه شخصی به طور عام از نتایج این دوره میتوان بهره برد.
- توجه: دراین کارگاه فلسفه، مبانی و روشهای شناخت و تحلیل خود انجام شده و پروفایل نتایج آن برای هر فرد تهیه میشود.
سرفصل موضوعات کارگاه
| ردیف | عنوان |
| 1 | آشنایی با روانشناسی مثبت |
| 2 | آشنایی با مفهوم مدل، چهارچوب و استاندارد |
| 3 | مدلسازی در علوم روانشناختی و جامعهشناختی و کاربردهای آن |
| 4 | آشنایی مقدماتی با مدل ارزیابی تیپ شخصیتی |
| 5 | برگزاری آزمون شماره یک (خودشناسی اولیه تیپ شخصیتی) |
| 6 | معرفی عناصر سازنده الگوی ذهنی-رفتاری ما و تمرین خودارزیابی مبتنی بر فهرست ویژگیها |
| 7 | مروری بر مدل توسعه سرمایه اجتماعی، رویه خودشناسی و فلسفهی زندگی |
| 8 | بررسی خویشتن بر اساس جزئیات عناصر سازنده تیپ شخصیتی (آزمون شماره دو- گام دوم خودشناسی) و توصیههای مقدماتی برای مدیریت و توسعه خویشتن به تفکیک هر یک از عناصر سازنده الگوی ذهنی |
| 9 | شرح پویایی الگوها و تشریح کارکردهای اصلی و سایه |
| 10 | آشنایی مقدماتی با ناخودآگاه |
| 11 | بررسی تحلیلی هر یک از افراد بر اساس خوداظهاری، گفتوگو و پرسش و پاسخ یا انجام بازی و نتیجهگیری کاربردی برای درک بهتر خصوصیات خویشتن |
| 12 | ارائه گزارش تحلیلی اختصاصی به ازای هر یک از اعضای گروه |
| 13 | تعریف همراهی مستمر برای رفع ابهام و پرسش و پاسخ |
| 14 | انجام بررسی یا آزمون تکمیلی حسب نیاز برای افرادی که نتایج ارزیابی قطعی ندارند |
| 15 | مقایسه کاربردی نتیجه الگوی اصلی رفتاری با الگوی اصلی ذهنی |
| 16 | ارزیابی نمودهای رفتاری و تجزیه و تحلیل تیپ رفتاری هر فرد و کاربرد آن در کسبوکار و شغل |
| 17 | شرح کاربرد نتیجه برای کار تیمی |